torsdag den 29. marts 2012

Køkkenhaven gøres klar...

I søndags var det bare så skønt vejr, så lysten til at være ude var i højsædet. Finn gjorde klar i køkkenhaven og jeg vaskede drivhus.



 


I baghaven fik vi for nogle år siden denne "lille" sten ind i haven. I søndags fik jeg den idé, at ville omkranse den med buksbum, og idet jeg selv sidste år satte stiklinger, var det jo en idé, der hurtigt kunne udføres. Nu må vi se, om det bliver ok, når hækken vokser til.




Nærbillede af, hvad jeg har placeret "helt tilfældigt" på stenen som pynt ...




I haven kan man faktisk dufte violerne på en solskinsdag...



Helleborus, jeg mener dette er julerosen: niger. Lyser så fint, når solen skinner.

4 kommentarer:

  1. Det er en dejlig have, du har :) mange spændende planter og træer. Det er også en vældig flot pergola du har - hvad mon der vokser op i den?

    Rigtig god påske, og havevejr :-)

    SvarSlet
  2. Kære Haverose.
    Jeg besvarer dit spørgsmål her, for jeg håber, du husker at kigge forbi senere, så du kan se mit svar. Hvordan får man ellers sendt svar til den, der spørger?
    Jeg har sørme mange planter op af min pergola, fordi den er både 2-strenget langs mit staudebed, og 1-strenget langs mit drivhus. Dvs. mange stolper, og der er tilplantet alle steder, men styres selvfølgelig, så det ikke bliver en urskov under den.
    Jeg har tilplantet pergolaen i 2006 med følgende planter: Rosa 'Constance Spry', rosa 'Gerberose', rosa 'Louise Odier', vintergrøn kaprifolie, forskellige clematis: Wilsonii, Propertius, Gravetye Beauty, Viona Odoriba, Rehderiana, Blue Angel, Lady Bird Johnson, Betty Corning, Crispa, Triternata Rubromarginata (flere af dem sat sammen, så de selvfølgelig passer rent farvemæssigt. Flere vokser også sammen med roserne). Desuden en Akebia, som skal styres med hård hånd, ellers bliver den for stor, men vil ikke undvære den. Har de sødeste små støvlilla blomster i maj, som dufter og de smukkeste parably-blade. Dvs. at der er noget, der blomstrer fra maj til oktober. Den sidste clematis, der blomstrer er Rehderiana, med sartgule lidt aflange blomster, som også dufter. Har dog et voldsomt løv, men igen skal det bare styres.
    Påskevejret har været skiftende, men det har passet mig fint. Der har været tid og plads til både at være inde og ude. Jeg har også fået priklet lidt af hvert i drivhuset, og også fået gjort rent, samt haft gæster. Fin påske!

    SvarSlet
  3. Hej Pia
    Det er godt nok en stor sten, I har fået ind i haven, hvor er den flot. Det bliver fint med buksbom omkring den.
    Jeg er imponeret over alt det, du nævner her, som du har i din pergola, mange spændende clematis. Jeg har også en akebia, men den har ikke blomstret endnu, skønt det er tre år siden jeg fik den. Den behøver jeg ikke at styre med hård hånd endnu. Jeg har da mine tvivl om, at den kommer til at blomstre.
    Havehilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hej Pia
    Jeg får en email når nogen skriver i mine indlæg / kommentarer. Det tror jeg de fleste bloggere gør. Ellers er den funktion slået fra i dine blog- indstillinger.

    Det er skønt du har tjek på alle de dejlige planter i pergolaen - jeg kan kun drømme om hvor smuktt det må være når det hele står i fuldt flor!! Jeg har ovejelser om en pergola i min egen have men det kniber måske med pladsen, for den giver jo også skygge, og der er i forvejen nogle og tyve birketræer! Men jeg kan i hvert fald nyde andres! Nu har du jo lavet plantelisten til mig, hvis det nu blir til noget :-)

    SvarSlet